Jazda rowerem a płodność

WPŁYW JAZDY ROWEREM NA PŁODNOŚĆ


W internecie i innych „wiarygodnych” źródłach wiedzy medycznej pełno jest haseł sugerujących negatywny wpływ roweru na płodność. Pacjenci zainteresowani swoją płodnością a zwłaszcza jej poprawą bardzo często pytają o to jaki sport mogą uprawiać by ją utrzymać i/lub poprawić.  50 % tych pytań dotyczy jazdy na rowerze. I chyba nie ma się co dziwić – jest to najczęściej uprawiany rekreacyjnie sport na świecie. A od czasu pandemii COVID-19 chyba każdy ma już przynajmniej jeden rower w domu, bo większość sklepów z rowerami stoi pusta! I bardzo dobrze😊

Powodem tak złej sławy jazdy na rowerze w kwestii płodności i zaburzeń erekcji jest kilka teorii:
- urazy jąder i krocza
- wzrost temperatury w mosznie
- ucisk krocza – ucisk na nerwy i naczynia krwionośne prącia i jąder

Tyle teorii – bo w praktyce nie ma w tym prawdy. 

4-6 godzin treningu rowerowego tygodniowo może wręcz zmniejszać ryzyko niepłodności [1].

Z drugiej strony badania naukowe udowadniały, że cykliści mają mniejsze ryzyko choroby niedokrwiennej serca w tym też zawału, znacznie lepszą kondycję(!) a nawet możliwe, że mniejsze ryzyko nowotworu - czyli po prostu żyją dłużej. 

WHO jasno sugeruje – aktywność fizyczna generalnie zapobiega i redukuje ryzyko wystąpienia licznych chorób przewlekłych – w tym NIEPŁODNOŚCI. 
Rekreacyjna aktywność fizyczna o średnim (20-40 METs/tydzień – METs – z ang. Metabolic Equivalents) - i dużym (40-80METs/tydzień) natężeniu poprawia parametry nasienia. 

MET czyli ekwiwalent metaboliczny tj. przeciętny wydatek energetyczny podczas spoczynku. A dla bardziej zaawansowanych to równoważnik zużycia tlenu podczas spoczynku w pozycji siedzącej przez osobę ważącą 70kg równy ok 250ml O2/minutę. Dla każdego można wydatek wyliczyć indywidualnie uwzględniając masę ciała, ale dla uproszczenia:
- 1h wolnego spaceru to 2,5MET
- 1h jazdy na rowerze z prędkością ok 15-18km/h – to około 6 MET
- 1h biegania (8km/h) – 8MET
- 1h pływania kraulem – 10MET

Umiarkowany wysiłek fizyczny (40–45 min/dzień, 4–6x/tydzień, 56–69% VO2max tj. maksymalny pułap tlenowy) – w tym jazda na rowerze vs ZERO SPORTU to:
- Redukcja markerów stanu zapalnego – interleukiny i TNFalfa
- Redukcja markerów stresu oksydacyjnego – ROS, MDA, SOD, katalaza
- Zmniejszenie fragmentacji DNA plemników
- Poprawa jakości nasienia
- Wzrost odsetka ciąż!! [2]

To jeszcze słowo o MTB (z ang. Mountain Bike – czyli kolarstwo górskie) czyli o najpopularniejszej odmianie kolarstwa. Zła sława wokół tego sportu wynika zapewne z jego urazowości.

Ryzyko urazu - fakty:
- 0,49% cross-country – tj. 0.37 rowerzysty /100h jazdy
- 0,51 % downhill – 4.34 rowerzysty /100h jazdy
- Poważniejszych urazów doznają kobiety
- Najczęściej – młodzi mężczyźni 20-39 lat
- Najczęstsze złamanie – obojczyk
- Najczęstsze przemieszczenie – staw barkowo – obojczykowy
 

URAZY MOSZNY


A urazy moszny? -  najczęściej to liczne małe tzw. MIKROURAZY.

96% kolarzy górskich ma jakieś nieprawidłowości w USG moszny: kamienie mosznowe – 81%, torbiele - 46%, zwapnienia w najądrzach - 40%, zwapnienia w jądrach – 32%, wodniaki – 28%, żylaki powrózka - 11%. To znacznie częściej niż średnia społeczeństwa męskiego. TAK – ale to dane z raportu dotyczącego ZAWODOWYCH kolarzy [3]. A nie rekreacyjnie jeżdżących po lesie dla zdrowia mężczyzn. Udowodniono, że nie tylko kolarstwo uprawiane na poziomie zawodowym może stać się przyczyna spadku poziomu testosteronu czy jakości nasienia. 

60 minut rowerowego treningu o mocy 25 Watt, czyli jazdy z prędkością ok 25km/h nie tylko nie wywołuje wzrostu temperatury moszny, ale wręcz ją obniża względem pozycji siedzącej i to blisko o 1,5stC. [4]

Nie ma więc żadnych powodów, żeby rezygnować z roweru. A wręcz przeciwnie! Jądra odpowiedzialne za produkcję plemników nie są przez jazdę na rowerze ani szczególnie narażone na przegrzanie ani na urazy. Są natomiast mocne dowody naukowe, że jazda na rowerze jest lepsza niż siedzenie na kanapie! Więc proponuję ewentualnie zmienić siodełko i jazda w teren! Szerokości Panowie i do zobaczenia na trasie!



[1] Milo Hollingworth, Alice Harper, and Mark Hamer.Journal of Men's Health.Jun 2014.75-79. A)n Observational Study of Erectile Dysfunction, Infertility, and Prostate Cancer in Regular Cyclists: Cycling for Health UK Study)
[2] Hajizadeh Maleki B, Tartibian B. Moderate aerobic exercise training for improving reproductive function in infertile patients: A randomized controlled trial. Cytokine. 2017 Apr;92:55-67. doi: 10.1016/j.cyto.2017.01.007. Epub 2017 Jan 13. PMID: 28092795.
[3] Frauscher F, Klauser A, Stenzl A, et al. US findings in the scrotum of extreme mountain bikers, Radiology, 2001, vol.219 (pg.427-431)
[4] Jung A, Strauss P, Lindner HJ, Schuppe HC. Influence of moderate cycling on scrotal temperature. Int J Androl. 2008 Aug;31(4):403-7. doi: 10.1111/j.1365-2605.2007.00783.x. PMID: 17651404.